Det här är mina anteckningar från workshopen "Förhör utan våld" som jag var på under Prolog. Upplevs dom dom svåra att följa är för att det är just anteckningar.
Förhör utan våld
Mkt prat om förtryck och hur man får det snyggt. Många efterfrågar effektiva sätt för att kunna spela det. Vi matas med bilder från tv och filmer där våld och tortyr fungerar, man har ett ansvar när man gör lajv till att inte normalisera och göra ineffektiva metoder till dom styrande. Tortyr och våld är inte effektivt.
Good cop, bad cop funkar, låtsas att man vet mer och få folk att försäga sig och spela på lojalitet genom att offra sig. Man kan hålla ett förhör där man blir vän med offret och genom att erbjuda saker kan man komma längre, locka med att ”berättar du, får du gå” osv.
Du måste hitta en svag punkt för den här rollen, nånting som fungerar för att bryta ner motståndet.
Genom att sätta stämningen först kan man utnyttja det under förhören. Genom att först tortera och vara våldsam, kan man sedan ha ett förhör på en annan plats, ett lugnt rum, där offret berättar.
Om förhörashållaren har ett mkt rent och fint utseende får man en skarp kontrast och kan höja stämningen ytterligare.
Tänk på att spela på att en polis med övertid vill vara där, medan en brottsling vill därifrån.
Skador på lajv läks fort, men tvivel på den motsatta kulturen är en bra metod att få fram en långvarig effekt och en långvarigare vinst för förhörsledaren.
Få offret att känna tvivel mot den sidan han/hon hör till och de val som hans/hennes kultur gjort, och framhäv sedan dom rätt som den motstående kulturen gör. Ta även med de negativa sidorna ens egen kultur har, men motbevisa dem för att rättfärdiga kulturen.
Våga spela på att inte vara den starka idealisten, utan tillåt din roll att bryta ihop. Tänk på dynamiken och spela upp förhöret. Offret bör spela på det hotet som finns via makten som ligger bakom förhörsledaren. Sätt ut gränser till karaktären, så man vet var rollens brytpunkter finns. Genom att våga spela förtryckt kan man få en ordentlig kick.
Tänk även på att offret kanske ine vet mer, känn efter var brytpunkten är och kom ihåg att personen kanske inte minns rätt! Vad vet personen off? Man kan gå igenom detta innan och gå igenom off.
Genomtänkta tecken som visar om det är rollen eller lajvaren som närmar sig gränser. Lajvaren kan även ge tecken om att förhörsledaren kan trycka på mer. Om man börjar spela på något så är det ok att fortsätta, märker man att någon slutar spela så bör man ta det försiktigt.
Tänk på vilken roll förhörsinnehavaren har, en som lyssnar och en som pratar ger ett bra maktspel. Numerärt överläge ger mkt för förhöret. Att ha en som antecknar får en att fundera på vad det var just där som var viktigt? Den tysta förhörsledaren kan koncentrera sig på ansiktsuttrck och viska frågor som ska ställas till den som frågar.
Använd säljknep: ”jag behöver femtusen, men du kanske kan ge mig 500?” Ge sedan personen skuldkänslor för att personen har gett en liten bit och tryck på det för att få ännu mer.
Om man har två offer så tar man in dom en och en och skapar en osäkerhet om vad den andra sagt. Man snärjer in sig mer och mer med lögnerna, utan att ha koll på vad det andra offret sagt.
Ge personen rastlöshet och känslan av att vara låst genom att andra kan passera förbi och gå utan att något händer medan offret själv måste sitta kvar.
Genom att inte ge information till den som ska förhöras skapar man osäkerhet. Om rollen gör något, så leder det till konsekvenser. De flesta lajvkaraktärerna vill nog leva, kom ihåg det helt enkelt.
Tillåt lögner komma, låtsas med att man tror på dom även om man inte gör det, för lögnerna spricker lätt i slutändan ändå. När man ljuger på lajv ska man vara dock försiktig, för allt som man säger är ju egentligen lögn eftersom det är en roll man spelar. Genom att be offret berätta samma historia om och om igen kan man bryta ner plus få fram nya sidor på berättelsen. Och om rollen ljuger så blir lögnen mer och mer komplicerad och svår att komma ihåg rätt. Missinformation kan leda till mer spel.
I Lajv är det offret som bestämmer, men då måste man åxå spela på det, låt lajvet och spelet vara det viktiga, inte stoppa spelet. Håll inte inne på information bara för att du som spelare inte är rädd förhöret, utan spela hela tiden din roll och utgå från den.
Genom att låta spelarna förbereda sig på att de faktiskt kan bli förhörda kan bidra till bättre spel.
Låt inte martyren vara martyr, verkar den vilja bli det så ge martyren gåvor och låt de andra på hans/hennes sida se det. Låt inte offret bestämma utan tigger den om tortyr, ge den nåt annat. ”Slå mig, jag kommer ändå inte prata” kan kontras med att rollen får en riktigt bekväm bädd till sin cell.
Vilken sak skulle skada min karaktärs ego? När blir det pinsamt för min karaktär? Det är bra frågor när det inte ska gå ut på våld. Tänk polisförhör.
Låt andra konsekvenser än att rollen kan dö kännas, låt din roll känna att den kanske kommer åka in i fängelset och spela upp det inombords, så att rollen känner hotet/konsekvensen.
Ett förhör är tänkt att vara effektivt, inte intressant, så man får väga de olika sakerna mot varandra just för att det är ett lajv. Vad blir det bäst spel av? Tortyr är inte effektivt, andra sätt är mkt bättre. Tänk på det inför lajvet.
Dubbelkolla svaren, särskligt de vagt formulerade frågorna. Klargör allt. Upprepa småsvar för att få personen ur balans.
Antyd om planer som rollen har i livet. Om alla dina ansökningar alltid kommer att tappas bort, om du alltid kommer att åka på extra granskning med deklarationen osv. Skapa en levande känsla om hur världen ser ut i lajvet. Påminn rollen om vardagslivet, vem saknar personen, vad har den planerat? Vad missar rollen?
Tänk även på att det här är något som angår bara en del av lajvarna och och att det kan sabba lajvet för de som inte är intresserade av att spela förhör. Det här handlar självklart åxå om vad för slags lajv man åker på, vad förväntar man sig och vilken roll spelar man?
Man måste ta hänsyn till att man inte ska slösa bort effektiv lajvtid. Låt inte spelarna bli frustrerade för att kunna hålla ett förhör. Att sitta själv och vänta kan vara väldigt tråkigt spel, mutar man spelaren eller rollen genom att erbjuda lösningar på väntetiden? Låt spelaren få en chans att byga upp stämningen inom sig, men man behöver inte ofta mer tid för det än en kvart. Isolering och väntan kan vara kortare på lajv och ändå kännas lång. Ett aktivt ignorerande ger mer än att man bara väntar.
Man behöver inte alltid förhöra folk, utan det kan räcka med att man visar upp sig och pratar med folk. Man brukar märka snabbt vilka som söker sig till det hetsigare spelet om man ger folk möjligheterna.
Låt karaktären tänka på framtiden, just för att tänka på vilka konsekvenser detta kan ge.
Hur ska vi se till att spelare har roligt genom att ge oss information, hur känner sig spelarna trygga med att hamna där? Låt det bli ett snyggt skådespel för offret, förhörarna ska bjuda på mkt för att få det intressant för alla spelarna.
Mängden tid man måste förbereda sig innebär att om man inte har våld att tillgå, måste man vara grafisk i sin beskrivning och var ordentligt igenomsnackade om det innan. Låt gruppen snacka ihop sig, öva innan lajvet. Ju mer samkörda man är desto roligare blir det. De förhörsscener som går dåligt är när rollerna är oförberedda. Nån kan alltid ställa till med något, är man inte förberedd så tar man ofta till våld för att det är lättare att spela på. Frustrationen får bestämma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar