lördag 19 november 2011

Vinterförberedelser

Igår var kära Anna här och hon frågade vad värmen kommer att kosta oss under vintern. Det hade jag ingen aning om, så vi gick in på skekrafts "mina sidor" och kollade. Elförbrukningen kommer att öka med nästan 3 ggr så mkt, så nu funderar jag på vilka sätt vi bäst kan snabbisolera huset inför vintern. Jag har kollat i en bortskänkesgrupp på fb efter trasmattor, för sånna kan jag ta och spika fast på väggarna i dom två garderoberna vi har på övervåningen. Väggarna därinne är iskalla och skulle väl egentligen behövas omisoleras totalt, men det hinner vi inte mer och har inte heller råd med. Tror jag. Så istället kör jag med den medeltida varianten och klär väggarna i tyg :)
Ska även lägga en massa mattor på golven så att de blir varma.



Sen ska jag nog ta och hämta hem en massa sågspån för att öka isoleringen på vinden. Sågspån får vi ju tag i gratis, och jag skulle tro i ungefär de mängder som vi vill ha åxå. Praktiskt med en snickare till far :) Efter jul någon gång så kommer även toaletten här på övervåningen att byggas ut, då kommer trappen upp till vinden försvinna och även draget därifrån.
Idag ska vi sätta upp gardinerna i alla rummen som vi struntat att göra det i, just för att minska på dragen. Har ni några andra tips om vad man kan göra för att få upp värmen billigt?
Kanske får he sig ut och bryta lite torv? ;)

Jag undrar var alla våra gardiner är?

1 kommentar:

Janne sa...

Men ni har ju värmepump så eran el-förbrukning borde ju vara ganska låg.Att isolera är ändå värt besväret.