fredag 8 januari 2010

Grupper och engagemang

Jag har länge haft en längtan efter att tillhöra en stark grupp. En grupp med mkt framåtanda och strävan efter gemensamma mål. När jag såg Avatar i veckan (3d! Skithäftigt!) så kom känslan igen. Tänk att vara med i en sån grupp, i en klan mer eller mindre. Med stark gemenskap och en tydligt utstakad väg att följa. Det är mkt troligt att denna känsla blir starkare nu när jag inte har nåt jobb. Jag tror att de flesta har en vilja inom sig att vara till nytta och när man är med i en grupp så har man oftast en tydlig roll, en tydlig linje att följa. Som arbetslös har man inte så många linjer och mål annat än att söka jobb...

Gemenskap inom grupper är väldigt viktig för människor. På fb har typ alla skrivit färgerna på vilka underkläder de har, bara som en rolig grej. Men det visar tydligt hur viktigt det är för människor att höra ihop. Att vara accepterade av andra och samlas runt en och samma sak.
Att ha hemligheter för andra kan åxå vara en sån grej. Man har en hemlighet som binder samman en grupp till gemenskap. Man utesluter andra för att stärka banden inom gruppen.


Inom gruppen har alla sin egna position och kommer att försvara den när någon ny inträder. Så sker inom alla grupper, så fort nån tillkommer eller nån försvinner så blir det lätt irritation inom gruppen tills alla har hittat sina platser igen. Inom stabila grupper så sker detta väldigt snabbt, medan inom mindre stabila grupper kan det pågå länge och till och med splittra hela gruppen.

Sen har vi även olika engagemangsgrader på grupperna. En grupp utan tydlig ledning kan funka helt fantastiskt genom att alla tar ansvar och tillsammans hjälps åt. Till det krävs förstås en väl fungerande kommunikation mellan alla medlemar.
Det kan även hända att ingen tar ansvar och allt bara rinner ut i sanden.
En grupp med tydlig ledning är nog den lättaste att tillhöra. Nån annan bestämmer vad man ska göra och styr upp åt en. Man hänger bara med och behöver inte tänka det minsta själv.
Tydliga exempel på dessa grupper är ju olika arbetsgrupper. Den ena gruppen är några som tillsammans sköter ett företag gemensamt, andra gruppen är en chef med anställda.

Jag är med i två st olika grupper som är aktiva och en grupp som är "under uppbyggnad". Den största gruppen är Piratpartiet, den fungerar ganska bra trots interna konflikter på senaste tiden. Det största problemet för mig angående den är att Skellefteå inte är så aktiv och för att känna mig mer involverad och nyttig så behöver jag mer än att sitta på Skype eller olika forum. Jag vill göra saker i köttvärlden och då innebär det i flesta fallen resor söderut.
Den andra gruppen är inom lajvet. Vi ska ha en träff här i helgen och prata lite om kulturen inom Människorna. Även där känns det som att vi träffas för lite, men det kan även bara vara jag som är för dåligt insatt i hur saker och ting fungerar där.
Iaf är vi två st som är väldigt drivna för att styra upp det med lajvgruppen, men hur går man till väga då? Och kommer responsen bli som den varit i Skellefteå ang PP? Att man driver på och anordnar saker, men ingen kommer i slutändan? Jag vet att jag klarar av att göra nåt sånt projekt utan att få vidare mkt respons, men hur många? Och kommer vi att trampa nån på tårna om vi skulle göra det på ett annat sätt än dom skulle/har gjort tidigare?

Jag känner att jag fortfarande brinner inom mig för att få engagera mig och känna att saker händer runtomkring. Jag hoppas elden fortsätter att brinna starkare och starkare och driva på fler :)

1 kommentar:

berinder sa...

Insiktsfullt inlägg. :) Jag tror att "Jag" i första halvan av inlägget ungefär kan bytas ut mot "vi människor". :) Flockdjur så det skriker om det.