tisdag 5 april 2011

Anteckningar från workshop Levande Rekvisita

Levande rekvisita

Vad man i tekniska termer och inom konst brukar kalla physical computer. Det handlar om olika påverkan med Ljus och ljud för att förstärka en rekvisita. Arduinon funkar som en strömbrytare som får reaktionen att ske.
Arduinogrejen är lätt att använda, den är skapad för kontsnärer och kuratorer, alltså inte programmerare.
Den är designad att fungera på liten kraft, så i stort sett fungerar det på fickbatterier. Sen beror det på effekten och hur mycket ström det drar som batteristorleken handlar om.
Ett exempel på billiga motorer till olika effekter är billiga, växlingsbara skruvdragare från Classes.

Allt är byggt med Open source och man hittar program att ladda hem på Arduino.cc, finns även intressant material på processing.org och på Electrokit i Malmö kan man hitta produkter till det.
Använd kretskortsvax för att fuktsäkra grejen. Sen kan man även bygga in den i en vattentålig låda om man vet att det är risk för mer väta än bara lite fukt.

Bygg aldrig en plot på att rekvisitan kommer att fungera, ha alltid en plan b. Låt rekvisitan istället vara en cool effekt som kan höja känslan på lajvet, men låt inte rekvisitan vara lösningen på lajvets intriger. Räkna ständigt med att det inte kommer att funka.

Det hela handlar om censorer och aktualiserare. Saker som känner ljus, känner av en böjning, en knackning, tryck av olika former eller beröring.

Några exempel på användningsområden är:
Du vill göra mörkeralvernas dödskristal. Ser ut som vilken sten som helst, men i mörker så börjar den brinna. Till det används en censor som känner av ljus och som i mörker släpper igenom signalen att tända lampan inne i stenen.

En fet totempåle med 4 hyllor i där det ska in 4 små statyer, för varje liten staty man ställer på hyllan så händer en reaktion. Första statyn får totempålen att skaka, andra statyn får näsan att spruta ut rök, tredje statyn så börjar ögonen glöda och fjärde statyn skickar en ljuskägla upp mot himlen samtidigt som det ryker från den. Den utlösande censoren består av magneter i statyerna.

Kanske som en censor som ger rollpersonen vibrationer när den träffar någon som det är fel på.

Pistoler som skjuter av hatten på personer när dom träffas. Ordnas med lasersikte och mottagare på hatten.

Reaktioner
Ljus- och bubbelmaskin i en sjö
Plask i sjön, gjort av ett snöre och pinne
I den tunga kistan så börjar den skaka när man rör den
När svärdet svingas så börjar det sjunga
Tända eld eftersom man kommer in i grottan
Tyg som ändrar färg vid värme
Vibrationer när det händer olika grejer.
Något händer i rummet när vampyren närmar sig.
Sjätte sinne
Palantir eller galadriels spegel.
Knappsatskod för att desarmera bomben. Jättestor display som visar klockan som tickar ner.
Bagaget från Discworld som följer efter en person.

Utlösningseffekter
Närhet via gps
gradvis närhet
nära varandra
på plats
Röstigenkänning
Ljuskänslighet
Klocka
Fjärrkontroll
Magnetringar
Magneter
Rörelse, Gyro och accelerometer
Rörelse, skakningar
Laser


Annat roligt som kom fram under workshopen

Comradio med vox som man syr in i en trollkarlshatt så trollkarlarna kan prata med varandra. Bugga hattarna för att kunna tjuvlyssna.

2 kommentarer:

Petter sa...

Komradion med trollkarlshattar gjordes under Kejsartemplet med mobiltelefoner-handsfree och "kompis"-abonnemang har jag för mig :)

Mirfak sa...

Det måste ha varit skithäftigt att se! Speciellt som ljudet var nedskruvat så de verkligen behövde _skrika_ in i hattarna :)