fredag 19 september 2008

Trädklättring

Idag har jag haft det riktigt roligt! Har varit uppe i ett stort äppelträd i Ursviken och beskurit det. Det var inte det största trädet jag beskurit, men lätt det största äppelträdet. Och jag tror inte heller att jag varit upp i dom andra träden så högt när jag beskurit, iaf inte stående på själva grenarna till trädet...
Det känns i många fall stadigare att stå på grenarna än på stegen. Stegar kan falla omkull, grenar kan gå av, men jag kliver bara på dom stadiga grenarna.
Jag har även kommit på ett bra sätt att hålla i sig när man sågar. Jag krokar ena benet runt en stam eller bra gren, då står jag riktigt stabilt och kan använda bägge händerna till att såga :)
Fick testa på en ny såg den här gången. En sån där stångsåg, eller teleskopsåg. Alltså en såg på en lång pinne. Det funkade väl hyfsat. Man bör inte ta små grenar med den, då gjorde man ganska stor skada faktiskt, dom små vajar ju så mkt, så innan man hunnit göra ett bra spår på grenen, har sågen gnagt på ca 2-3 cm yta. Nu gjorde det inte så mkt på dom grenarna jag tog, eftersom dom ändå var döda och helt torra, men levande grenar bör man inte använda den på.
På stora grenar som var stabila och stilla funkade det ganska bra däremot. Det svåra är ju inte fläka grenen sen, men jag lyckades bra med det.

Jag är riktigt nöjd, hoppas kunderna är det åxå. Imorgon postar jag räkningen till dom :)

Inga kommentarer: