fredag 20 januari 2012

Handskenor och nya muskler

Jag har varit till vårdcentralen idag och provat ut ett par handskenor som ska hjälpa mig mot Karpaltunnelsyndrom, som jag troligen har. Mina fingrar domnar, speciellt på nätterna och när jag suttit vid datorn, eller hållit i en penna/pensel för länge. Ganska irriterande och dessutom smärtsamt.
Karpaltunnelsyndromet kan bli värre av graviditet, så därför passade jag på att prata med en läkare om det, och vips så fick jag skenor.
Det svåra är att jag verkligen böjer på handleden för typ allt. När jag bär en tallrik, när jag skriver på tangentbordet, när jag styr muspekaren osv. Så det här kommer bli en ganska lång inkörningsperiod på. Eller så använder jag bara dom när jag sover? Det går ju göra så åxå.

Karpaltunnelsyndrom beror på inflammation i handleden och att det blir för tätt i tunneln så att nerver (tror det var nerver) kommer i kläm och handen domnar bort. Jag har haft problem med det sen låg-/mellanstadiet, minns hur mina fingrar domnade bort när man målade teckningar. Löste det genom att slå dom mot bordskanten eller doppa dom i vatten. Det är inte vad läkaren rekommenderar ;)

Svårt att skriva på tangentbordet, kommer åt andra knappar än jag tänkt. Det här kommer påverka typ allt man gör. Skotta borde iaf gå utan problem ;)

2 kommentarer:

Anna Mustonen sa...

Oj! Hoppas det hjälper då!

Mirfak sa...

Det kommer krävas att jag vänjer mig helt klart, testade köra med den på, och jag känner mig ganska klumpig. Men det funkar. Tänkte hårdköra med den i några veckor, sen bara sova med den.
Får se helt enkelt om det funkar :)