fredag 13 november 2009

Forumsvar

Fråga:
Vad har du för egenskaper som du anser kommer gynna Piratpartiets riksdagsgrupp?
/Maloki

Jag har ett annat synsätt än många andra pirater. Jag har nog lättare att tänka utanför lådan och kan hitta lösningar som ingen annan kommit på. När jag upptäcker ett problem försöker jag angripa det från flera olika håll för att komma fram till den bästa lösningen. Jag är väldigt drivande och vill se att saker händer.

Fråga:
1. vilket utskott vill du sitta i ?
2. varför anser du lämpad att sitta där ?
3. varför vill du sitta där ?
/AndersLindbäck

Jag vill sitta i miljö- och jordbruksutskottet. Dels så studerade jag till trädgårdsingenjör och har bra kunskap om jordbruk- och trädgårdsnäringen som så, gick även naturbruksgymnasiet så jag har haft kontakt med jordbruk sen en längre tid.
Jag känner att miljön är bland det viktigaste vi kan hålla på med. Och att få in ett annat tänk där när det gäller patent och liknande är viktigt.
Frågor inom GMO börjar synas mer och mer, kan man sätta patent på växter? Bönderna i Mexico har problem när deras majs blandar sig med patenterad majs som växer i närheten. Jag vet att det här inte är ett problem som har drabbat Sverige än, utan det är ett exempel på vad som kan gå fel.

Fråga:

I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?
/Dexe

Den som har den moraliska rättigheten för något ska alltid bli krediterad för det. Som man gör i tex forskning, använder man något som nån annan kommit fram till ska man hänvisa till den personen.

Fråga:
Vilka erfarenheter har du av medborgarrättsdebatten? FRA-debatten? IPRED? Har du kunskaper som kan hjälpa dig i en dylik debatt?
Har du exempel på där du framträder i media?
Om du skulle placera dig själv på en social skala från 1-10, var skulle du hamna?
/Leo

Ett sunt förnuft. Har inte så många andra riktiga erfarenheter på debattsidan i dom ämnena.
Har inget bra politikrelaterat exempel på mig i media. Har varit med i Norran några ggr, men inte varit en av de som sagt då mkt.
Jag skulle hamna på 7-8, jag är social av mig. Är inte oftast den som hörs mest i en diskussion, jag lyssnar och funderar innan jag svarar.

Fråga:

Om jag råkar ut för något som jag anser skulle vara förnedrande och pinsamt på stan, så skulle min första tanke vara "hoppas ingen filmade mig". Jag skulle alltså vara mest rädd för att det har filmats med någons mobiltelefon och liknande så det sprids och jag skulle bli en "skogsturken" som det sprids olika varianter av på nätet tex. Jag passar mig alltså för hur jag beter mig och känner mig som i ett övervakningssamhälle, fast av alla privatpersoner som går omkring beredd att filma. Inte av staten.

Gör du någon skillnaden på allvarligheten i denna känslan/rädslan som jag har att bli övervakad av privatpersoner och känslan av att bli övervakad av staten? Tycker du att den ena är mer allvarlig?
/Tommten

Jo, jag tycker att det är skillnad i det. Kanske inte i känslan, för i bägge fallen kan materialet användas i syften som skadar den utsatte. Men om en privatperson lägger upp något så är det lättare för en annan privatperson att hävda att det är fel och ska tas bort, om staten övervakar en tror jag inte att vi får så mkt att säga till om.

Fråga:
Här kommer några frågor av allmän karaktär med bäring på att ni blivit folkvald:

1. Kommer ni att agera efter eget huvud (jag tycker ...) eller agera efter vad folket inom PP tycker (vi inom PP tycker ...)?
2. Är ni för eller emot enkätprocesser i partiets politiska samverkansfrågor?
3. Hur mycket tid avser ni att avsätta för ert politiska engagemang avseende PP?
4. Kommer ni att ha andra uppdrag vid sidan om ert politiska uppdrag?
5. Har ni en jobb idag som ni kommer att avsäga er som folkvald?
6. Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?
7. Kommer ni att driva PP:s sakpolitik mär än väl påläst?
8. Är ni dokumenterat bra på att debattera och argumentera?
9. Har ni familj med barn mellan 1-18 år?
10: Varför kandiderar ni till riksdagen 2010?
/Oldpirate

1, Det viktiga är ju att agera efter vad folket inom PP tycker. Annars ska man inte jobba med det här. Sen så kommer jag självklart att tolka saker på visst sätt, efter mitt eget huvud, eftersom jag bara är en människa. Men jag har tänkt ta svärmen till hjälp inom svåra frågor.
2, Den frågan får du gärna utveckla lite mer.
3, Så mycket som krävs skulle jag väl vilja säga. Det är svårt att mäta i exakta timmar. Jag har ju turen att både jag och min man kandiderar och är engagerade, så vi behöver inte välja bort att vara med varanda för det här.
4, Nej, knappast
5, Jag har eget företag, men så lite uppdrag (trädgårdsdesign i Norrland...) så jag tror inte att jag kommer behöva avsäga mig det. Skulle det bli massor av uppdrag till det så det skulle börja konkurrera om min uppmärksamhet så skulle jag lägga det på is för ett tag.
6, Ja
7, Jepp, jag kommer att plugga på ordentligt!
8, Nej, inte dokumenterat
9, Nej
10, För att jag behövs och tror att jag kan komma med bra åsikter och synvinklar.

Inga kommentarer: