torsdag 20 augusti 2009

Piratism inom trädgårdsbranschen

Så är det! Den är dessutom väl utvecklad och alla har accepterat den.
När jag var på en föreläsning av Lars Krantz för några veckor sedan så var det en av sakerna han tog upp.
Han hade velat göra en skogsträdgård för en utställning här i Sverige, en svensk skogsträdgård. Det var ingen som var intresserad av det temat till dess det kom en engelsk (här kan jag minnas fel, antecknade inte så mkt om just detta, mer om alla idéer Lars hade) dam som fastnade för det och ställde upp med personal och liknande. Det gick helt plötsligt hur enkelt som helst att sätta upp en trädgård!
Året därpå dyker en trädgård från de norra zonerna (the boreal forest garden) upp på Chelsea flower show...

Det är verkligen så det funkar inom trädgårdsvärlden. De som har en snygg trädgård kan välja att ha den öppen för besökare lite då och då, en så kallad Öppen trädgård. Det finns till och med böcker skrivna om olika öppna trädgårdar.
Dessa trädgårdar får man alltså helt gratis besöka, ibland är det guidning genom dom och man får anteckna och fota idéer och lösningar som redan används.
Sedan åker man hem, funderar på vad man gillade mest och kopierar det till sin egen trädgård.
Det är så det funkar.
T o m jag som tar betalt för att göra det, arbetar på samma sätt. Jag besöker många trädgårdar, jag ser vad som funkar, jag tar med mig informationen och sprider den vidare till nästa.
Jag kan inte garantera att mina trädgårdar inte sprider sig vidare utan min kontroll heller. Jag ger kunderna en ritning, som de mkt väl kan visa för nån av deras vänner, som mkt väl kan kopiera det. Jag tjänar inga pengar på det, men jag tjänar ett rykte. Ett rykte som sprids och helt plötsligt når en ny kund till mig.
Genom kopiering och äkta piratism inom trädgård så väcks intresset, marknaden växer, folk vill ha mer.

Här, bli pirat inom annat än bara trädgård ;)

Inga kommentarer: