söndag 7 juni 2009

Piratpartiet och jobben

Igår hade vi flygbladsutdelning på stan. Jag fick då frågan "Vad gör Piratpartiet för jobben?"
Mitt svar blev att te x google är ju ett företag som inte längre satsar (iaf lika mkt) på Sverige pga FRA-lagen. Vi arbetar för att få bort dessa lagar för vi tycker att dom bl a är integritetskränkande. Jag fick då till svar att det drabbar ju bara dom "högutbildade".
Vad jag inte tänkte på är ju att jobb föder jobb.
Om ett företag satsar på att bygga upp sig i Sverige, så är det inte bara deras "huvudarbetare" som kommer att få jobb. För att hela företaget ska kunna drivas så behöver man bl a en lokal att hyra och någon som sköter lokalen. Dvs hyresbolag, städare och typ vaktmästare, många företag satsar även på företagshälsan, dvs massörer och träningslokaler.
Om fler får jobb på detta företag, så behöver dom i sin tur nåt ställe att bo på, antingen hyresrätter, bostadsrätter eller villor. Bor man någonstans vill man gärna inreda det på nåt sätt. Då blir alltså även vanliga affärer som blombutiker, möbelbutiker, målarbutiker osv inblandade. Det kan hända att man vill bygga om/ut sitt hus/bostadsrätt, då kanske man anlitar en byggfirma för man kanske inte är så händig.
Man har olika fritidsintressen och vill t ex köpa en båt, man behöver då även hyra bryggplats (eller vad det nu heter).
Man skaffar familj och behöver dagisplats, senare även en bra skola. Barnen behöver nya kläder för dom växer fort, hela familjen behöver mat osv.

Så, på det viset påverkar vi jobben. För att jobb föder jobb och vår polik främjar jobben.

1 kommentar:

ewa sa...

ska gå och rösta med min mamma idag :D