fredag 8 maj 2009

Tar upp tråden igen

Ja, jag tänkte skriva om mötet jag hade med en sd:are.
Jag och en kompis var på en hamburgerrestaurang här i stan, stod i kö och väntade på att våran mat skulle komma. Vi hade tidigare pratat med en man från Kenya, han berättade om deras kultur, bl a att man där får ta flera fruar. Jag sa att jag skulle bli väldigt upprörd och min fästman skulle få för sig nåt sånt, men det är ju så olika kulturer fungerar. Hans telefon ringde och han sprang ut för att prata i den och vi stod kvar i kön.
En kille bakom mig beundrar min hatt och säger att han ska ta den av mig. Jag svarar att han får minsann fara till Isla Margarita själv och köpa en egen. Vi börjar prata och han börjar stöta på min kompis. Det händer eg inte så mkt mer då, han är ganska trevlig, lite på min kompis bara. Så frågar jag om han ska rösta i EU-valet, jag hade som sysslat hela kvällen med att lämna små flyglappar lite här och där om Piratpartiet, han svarar att han ska göra det. Jag frågar självklart på vad?
Det är då han säger att han ska rösta på sd. Jag får mig en stor chock. Här har jag alltså stått i flera minuter och pratat med någon som är rasist?!
Jag frågar vidare varför han ska rösta på dom? Hans svar är att om några år (jag tror han sa tio) så kommer 55% av Sveriges befolkning att bestå av muslimer från Afganistan. Självklart missar jag att fråga var han har fått dom siffrorna ifrån, utan istället frågar jag vad som eg är fel med det. Muslimer har en ganska bra religion, bl a så ska man inte dricka alkohol och inte döda folk. Det är ju ganska positivt?
Hans svar på det blir att om jag tycker att det är så bra så kan jag ju ta och flytta till Afganistan.
Starka argument. Mmm...
Under hela vår diskussion så fortsätter han att vara trevlig mot min kompis och stöta på henne.
När servitören bakom kassan påminner honom om att hans mat har kommit (mao ge plats till nästa som står i den långa kön) så fräser han tillbaka att han vet om det och att servitören typ ska hålla käft. Trevlig grabb...
Jag är tacksam över att jag fick skjuts hem av min kompis kille (jo, hon var ju inte intresserad av han, men vi svenskar ska ju vara artiga) för jag hade nog varit nervös om jag skulle gå hem själv, även om det bara handlade om en kort bit.

Jag hoppas jag inte träffar på honom igen, gör jag det ska jag nog hålla mig undan, för jag kan bli ordentligt arg på trångsynta människor.

Over and out.

Inga kommentarer: