måndag 29 juni 2009

Tillbaka i Sverige

Det har varit en spännande vecka som började med ganska mkt strul och bekymmer men som rätade upp sig ordentligt senare.
Strulet började med att mitt pass kom bort. Jag hade stoppat ner det i min ryggsäck som jag tagit med mig på midsommarafton. Jag skulle ju packa i ryggsäcken sen, så jag ville vara säker på att få med mig passet.
Ryggsäcken kom inte med mig hem.
Det var helt försvunnen.
Vi åkte ut dit på lördagen och letade, men det fanns inte ett spår av den. Försökte ringa till alla som vi kunde få tag på för att höra om de hade sett till den eller råkat få med sig den av misstag. Ingen visste var den var.
Det går ju som tur är att fixa pass på arlanda, ett provisoriskt, så vi bestämde oss för att åka vidare till umeå.

När vi hade ca 3 mil kvar till umeå där vi skulle ta flyget till Arlanda, får vi punka.
Ingen fara tänker vi, det är ju lätt löst med reservdäcket.
Reservdäcket hade tyvärr inte samma mutterstorlek (typ) som orginaldäcket, så skiftnyckeln vi hade passade inte!
Vad göra? Vi står på en mindre väg som inte är så trafikerad, så det såg verkligen mörkt ut.
Men, det kom en bil med en ung tjej som stannade och lånade ut hennes verktyg som passade bra...

Vi tog oss till ume och chauffören ska få låna en nyckel för att ta en annan bil hem, det visade sig nämligen att andra däcket var på gränsen till att gå sönder det åxå. Vi checkar in väskorna och går vidare till gaten, vi hade kanske 25 min på oss nu. När vi står där kommer vi på att nycklarna som skulle lånas ut är i resväskan som har blivit incheckad!
Det fanns inte så mkt att göra åt det, utan det var bara för våran chaufför att ta en buss tillbaka till skellefteå.

Vi börjar borda planet, tjejerna går före mig men vänder om när dom märker att jag inte kommer med ut till planet. Jag står nämligen i upplösningstillstånd för jag har glömt både körkortet och visakortet. Jag hade bytt handväska hemma och bara tagit börsen där ur, utan att kolla så att alla korten var med. Det var dom inte. Dom två viktigaste korten hade åkt ur börsen och låg kvar i skellefteå i min andra handväska...
Tack och lov så var bagaget redan incheckat på en av vännerna, så jag kunde åka med till arlanda ändå.

Efter en massa telefonande så kom vi fram till att bästa lösningen var att skicka mina kort med ett flyg från skellefteå, dhl brukar kunna göra sånt.
Men på inrådande av min sambo så blev det istället skickat av min väns sambo med en främmande kvinna, den enda ledtråden jag fick för att känna igen henne var att hon hade en brun skinjacka och typ mörkt, färgat hår... Så det var med ganska spända nerver vi satt och väntade dagen därpå att hon skulle anlända. Vi hade köpt en ros till henne som tag, och jag lovar att den rosen var välförtjänt!
Hon kom, hon hade kuvertet med mina kort och jag kramade om henne. Det är helt fantastiskt med ärliga människor :) Min sambos och min vän sambos magkänsla var helt riktig :)

Med både visa- och körkortet åkte vi till passpolisen och ordnade ett provisoriskt pass åt mig. Det tog ca 25 min totalt. Sen växlade vi pengar, checkade in väskorna och jag andades äntligen ut...

Jag ska skriva mer sen och berätta om själva utlandet. Det är en historia det åxå :)
Nu är det dags att fika och varva ner, den här veckan jobbar jag och imorgon börjar jag kl 7...

Kram på er!

Inga kommentarer: